دنياي دانستني ها دنياي دانستني ها .

دنياي دانستني ها

قانون جديد مهريه در سال ۱۴۰۰

در اين مقاله آخرين تغييرات قانون مهريه در سال ۱۴۰۰ را مطالعه خواهيد كرد. ما در اين نوشتار به بررسي مهم‌ترين و كاربردي‌ترين قوانين مهريه در سال جديد مي‌پردازيم. از‌جمله شرايط گرفتن مهريه بيش از ۱۱۰ سكه، مهريه پس از فوت شوهر، قانون جديد حق حبس در سال ۱۴۰۰، مهريه در عقد موقت و … .

همان‌طور كه مي‌دانيد قانون مهريه طبق قانون مدني و فقه شيعه تنظيم شده كه از سال ۱۳۰۰ تا كنون دستخوش تغييراتي شده است. براي مثال طبق طرح جديد مجلس هرگاه قيمت سكه تغيير فاحش داشته باشد رئيس قوه قضاييه مي‌تواند با صدور بخش‌نامه، تمام احكام مهريه صادر شده در بازه زماني مشخص را تعديل كند.

بيشتر بخوانيد: هزينه وكيل طلاق چه مقدار است؟

ما در اينجا به مهمترين سوالات شما پيرامون مهريه، براساس آخرين قانون مهريه در نظام حقوقي ايران پاسخ مي‌دهيم.

آيا در سال ۱۴۰۰ مهريه بيش از ۱۱۰ سكه زنداني ندارد؟

چندين سال است كه حتما بارها اين جمله را در مكالمات شنيده‌ايد كه قانون مهريه تا ۱۱۰ سكه است كه زنداني دارد. طبق قانون جديد مهريه:

  • اگر مرد مال براي توقيف داشته باشد، زن مي‌تواند به ميزان مهريه خود اموال مرد را توقيف كند، حال هرچقدر كه مي‌خواهد باشد. (يعني حتي اگر مهريه بالاي ۱۱۰ سكه باشد).
  • اما اگر مرد مالي براي توقيف نداشته باشد صرفا تا زماني كه معادل ۱۱۰ سكه مطابق حكم دادگاه پرداخت نشده باشد و زوج از پرداخت آن خودداري كند؛ زن پس از انجام تشريفات قانوني حق درخواست جلب و بازداشت شدن شوهر را تا زمان پرداخت كردن مهريه دارد.
  • اين تلقي كه مرد در هر حال بايد يكجا به ميزان ۱۱۰ سكه پرداخت كند و مازاد بر آن را مي‌تواند قسط‌بندي كند هم يك طرز فكر كاملا اشتباهي است. چرا كه زوج در صورت نداشتن شرايط مالي پرداخت يكجا، مي‌تواند دادخواست اعسار و تقسيط (قسط‌بندي) مهريه را به دادگاه تقديم كند كه پس از اثبات ناتواني مالي خود، به طور مثال با معرفي شهود يا ارائه فيش حقوقي خود، همان ۱۱۰ سكه هم مشمول قسط‌بندي مي‌شود.
  • در پاسخ به اين سوال كه در حال حاضر به چه ميزان پيش قسط و اقساط ماهيانه تعيين مي‌شود، بايد بگوييم كه تعيين ميزان پيش قسط و اقساط ماهيانه در هر مورد به صورت خاص بررسي و اعلام مي‌شود. به بيان ساده‌تر در هر مورد مقام قضايي با توجه به عوامل مختلف ازجمله درنظر گرفتن درآمد زوج و… ميزان پيش قسط و اقساط ماهانه را تعيين مي‌كند.
  • بر خلاف تصور عموم مردم، قانونا دادگاه مكلف نيست حتما مبلغ يا ميزان سكه‌ايي را به عنوان پيش قسط براي زوج در نظر بگيرد و امكان دارد بنا به تشخيص خود، چيزي به عنوان پيش قسط تعيين نكند و فقط اقساط ماهانه را در نظر بگيرد.

آيا در سال 1400 مهريه بيش از 110 سكه زنداني ندارد؟

 

قانون مهريه زن پس از فوت شوهر چگونه است؟

در صورت فوت شوهر، مهريه زن مقدم بر تقسيم ارث بين وراث است. متاسفانه اين تلقي اشتباه وجود دارد كه پس از فوت شوهر ديگر مهريه‌ايي به زن تعلق نمي‌گيرد و يا اين كه تنها عايدي زن سهم‌الارث اوست. در اينجا بايد بگوييم پس از فوت شوهر ابتدا بايد مطالبات ديگران از وي، كه مهريه هم جزيي از آن‌هاست پرداخت شود و اگر پس از پرداخت مهريه به زوجه متوفي مبلغي باقي ماند، بين ساير وراث تقسيم مي‌شود. البته در اين بين زوجه نيز يكي از وراث است و در نتيجه ميزان سهم خود را بر حسب مورد يك چهارم يا يك هشتم (بنا بر داشتن يا نداشتن اولاد) از اموال شوهر متوفي خود به ارث مي‌برد.

 

 

 

منبع : https://bit.ly/36L8W5m


برچسب: ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۸ تير ۱۴۰۰ساعت: ۰۹:۲۰:۴۹ توسط:onlineblog موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :